Useimmat ihmiset kuvittelet, että yrittäjänä toimiminen on sitä, että sinulla on suuri ja mahtava idea. Ja sitä se onkin. Aloittaaksesi jotain uutta tarvitset idean, joka toimii: jotain mitä ihmiset tarvitsevat, jotain mitä he haluavat ja mikä tärkeintä – vähintään ideaasi rahoittavien ihmisten mielestä – se on skaalattavissa. Mutta mitä on saatu lukea haastatteluista monilta yrittäjiltä, jotka keskittyvät konsultointiin, internetiin ja ohjelmistokehitykseen, on että ilman kapasiteettia idean toteuttamiseen – idean muuttamiseen eläväksi, hengittäväksi ja elinkelpoiseksi organisaatioksi – olet tuhon tuomittu. Ja monille yrittäjille, jotka ovat enemmän ajattelijoita kuin toimivoita, tämä on pelottava pointti.

Esimerkiksi ohjelmistoyrityksen omistaja kertoi, kuinka ahdistuneeksi hän tunsi itsensä hieroessaan kauppoja asiakkaiden kanssa. Hän rakasti tuotteen kehittämistä ja hän myös nautti tuotteesta kertomisesta potentiaalisille asiakkaille, sillä hän todella uskoi siihen. Mutta mitä tuli ”pyytämisen” hetkeen, hän jäätyi. Hän takelteli sanoissaan ja useissa tapauksissa hän ei edes pyytänyt kauppoja.

Erään pienen konsulttifirman toimitusjohtaja kertoi, kuinka hankalaa hänelle oli levittää sanaa yrityksestään konferensseissa ja verkostoitumistapahtumissa, koska hän luonteeltaan introvertti ja ujo. Internet-alalla toimivan start-up-yrityksen toimitusjohtaja uskoi todella yrityksensä toiminta-ajatukseen, mutta hänellä oli pahoja moraalisia vaikeuksia yrittää kertoa potentiaalisille työntekijöille ”unelmastaan” paljastamatta koko todellisuutta, yrityksellä ei välttämättä olisi tarpeeksi rahaa kuukaudesta selviytymiseen.

Idean vieminen eteenpäin

Kuinka ideaorientoituneet yrittävät voivat muuttua tekijöiksi ja oppia keräämään rahaa, pitchaamaan sijoittajille sekä palkkaamaan ja erottamaan työntekijöitä – varsinkin kun se pakottaa heidät henkilökohtaisen ja ammatillisen mukavuusalueensa ulkopuolelle? Ensimmäinen askel on todella tunnistaa ja ottaa vastaan haasteet. Kukaan meistä ei halua myöntää heikkouksiamme ja puutteitamme, mutta että voimme kehittyä, meidän täytyy tehdä se. Menestyneet yrittäjät ovat tunnistaneet lopulta näiden tarpeellisten mutta hankalien tehtävien tärkeyden – ja usein ne olivat asioita, joita he olivat vältelleet tai lykänneet liiketoiminnan kustannuksella.

Seuraava kriittinen askel on merkityksesi ja toiminta-ajatuksesi vaaliminen, koska se antaa sinulle motivaatiota ja rohkeutta ottaa seuraava tarpeellinen loikka. Vakaumuksessa on voimaa, kun toimitaan oman mukavuusalueen ulkopuolella varsinkin rahoitusta hankittaessa. Rahoitusta hankittaessa tärkein asia on uskoa tekemiseensä. Se, että tietää idean olevan hyvä. Sinun täytyy tietää, että ideasi on hyvä ja sen täytyy olla olemassa maailmassa.

Vakaumus on tuntemus syvällä sisälläsi siitä, että mitä olet tekemässä – ja jonka kanssa joudut jopa pyristelemään – kun toimit mukavuusalueesi ulkopuolella, on sen arvoista. Että tuska on tuottojen arvoista. Ja kun otetaan huomioon useiden aloittelevien yrittäjien kohtaamat perustavanlaatuiset haasteet, vakaumuksen omaaminen on kriittinen pala tässä palapelissä.

Viimeinen yrittäjiltä saatu neuvo on oman tiesi löytämisen tärkeys. Aivan kuten ei ole olemassa ”yksi koko sopii kaikille” -tyyppistä strategiaa yrittäjäksi ryhtymiseen, ei ole olemassa myöskään samanlaista strategiaa oppia toimimaan mukavuusalueesi ulkopuolella. Jos sinun täytyy esimerkiksi esitellä ideasi sijoittajille, mutta vihaat rahan pyytämistä, käsikirjoita muutama ensimmäinen virke viestistäsi tai ota mukaan kollega, joka saa olosi tuntumaan itsevarmemmalta tai joka voi auttaa sinua esittelyssä.

Tai voit muistuttaa itseäsi toiminta-ajatuksestasi ennen kuin astut huoneeseen, jotta sinulla on merkitys ensimmäisenä mielessäsi, mikä voi helpottaa idean pitchaamista. Mikä se sitten olikaan, voit löytää oman tapasi näiden tarpeellisten mutta hankalien tilanteiden käsittelemiseksi. Mukavuusalueensa ulkopuolella onnistuneesti toimivat yrittäjät pitivät tällaisia yksinkertaisia keinoja tehokkaina, ilman että he itse eksyivät prosesseihin.

Loppujen lopuksi useimmat ihmiset vetävät yhtäläisyysmerkin yrittäjyyden ja ideoiden välille. Mutta monille todellinen yrittäjyys tapahtuu sisäisesti – asioiden haltuun ottamisella, rohkeudella ja sellaisten asioiden tekemisellä, joita et koskaan kuvitellut kykeneväsi tekemään. Mutta rentouttamalla käyttäytymistäsi ja oppimalla toimimaan mukavuusalueesi ulkopuolella olet matkalla kohti tavoitteidesi saavuttamista.

Nettiyritykset

Ohjelmisto

Jos olet yhtään kiinnostunut oman nettiyrityksesi perustamisesta, ei ole parempaa hetkeä kuin tämä. Elämme vaurauden kulta-aikaa. Vaikka media yrittää tuoda esille yhteiskuntamme uhkakuvia, elämme itse asiassa ajassa, joka on täynnä mahdollisuuksia ja potentiaalia valtavalle liiketoiminnan kasvulle mittakaavassa, jota emme ole koskaan ennen kokeneet. Internetin ja älypuhelinta ansiosta netissä toteutettavan liiketoiminnan määrä on ollut räjähdysmäisessä kasvussa.

Mieti kuinka paljon käytät älypuhelinta ja internetiä päivittäin. Katsot aamulla herättyäsi uutisotsikot Iltalehdestä tai HS.fi-sivustolta, lähetät päivän aikana työsähköposteja, selaat tauolla Instagramia tai pelaat Poker Casinolla tai Brigde Builderia, ja illalla teet ostoksia Amazonissa tai Varustelekassa. Ilman puhelinta on jo hankalaa pärjätä, koska kuka enää edes osaa käyttää paperikarttoja tai suunnitella navigointireittejä ilman Google Mapsia tai etsiä ravintoloita puhelinluettelon keltaisilta sivuilta.

Jos olet luonteeltasi lainkaan nuuka, on tärkeää ymmärtää, kuinka paljon yltäkylläisyyttä nykypäivän maailmassa onkaan. Kun ottaa huomioon, että käytännössä jokainen kivijalkakauppa on siirtynyt nettitoimintaan, kilpailusta ei todellakaan ole puutetta. Mutta on olemassa runsaasti niin kutsuttua sinistä valtamerta. Vaikka monille saattaa näyttää siltä, että ainoastaan Amazon on ainoa yritys, joka kerää kaikki hyödyt nettikaupan kasvusta, kasvu on kuitenkin laajalle levinnyttä ja ulottuu kaikille liiketoimintasektoreille

Nettiliiketoiminta on tätä nykyä eksponentiaalisessa nousussa. Ottaen huomioon, että internet on vielä suurelta osin lapsenkengissään, samalla kun modernit toimitustavat antavat tietä lähes välittömille toimitustavoille nelikoptereiden, 3D-tulostamisen ja muiden keinojen kautta, ja että virtuaalinen ja lisätty todellisuus tulevat kehittämään nettikauppakokemusta, lähes kaikki liiketoiminta tulee lopulta tapahtumaan nettikanavien kautta.

Internetin kauneus on siitä, että voit perustaa yrityksen ja tehdä rahaa netissä hyvin vähällä tai olemattomalla pääomalla. Jos ymmärrät nettimarkkinoinnin mekanismeja tai olet loistava sosiaalisen median käyttäjä, aloittaminen on paljon helpompaa. Mutta sinun ei tarvitse olla ammattilainen, että voit perustaa yrityksesi netissä.