Call US - 214 - 2547 - 142

Tap To Call
Etusivu » Blog » Yrittäjyyden digitaalinen vallankumous

Yrittäjyyden digitaalinen vallankumous

Digitaalinen vallankumous on tehnyt uusien bisnesten aloituksesta sekä helpompaa, että hämmentävää. Siinä missä kauppias entisaikaan avasi uuden liikkeen, ja täytti sen esineillä joita mahdolliset asiakkaat kaipasivat ostettaviksi, nykyaikainen nettikauppa saattaa myydä tuotteita, joka ei fyysisesti ole lähelläkään omia toimitiloja.

Yrittäjyyden digitaalinen vallankumous

Vanhan aikaisen mallin mukaisesti erityisosaajat olivat myös tiettyjen firmojen palkkalistoilla, kun taas nykypäivänä pienten työtehtävien tekoa kaipaava voi hankkia palvelut nopeasti ja halvalla erityyppisten mobiilisovellusten avulla.

Nettikaupat markkina-alueen laajentajana

Digitaalinen vallankumous on vaikuttanut esimerkiksi Englannissa suuresti, ja kiireiset ihmiset käyttävät enemmän ja enemmän nettikauppoja kivijalkaliikkeiden sijasta. Tämä on aiheuttanut suurten ja tunnettujen liikkeiden ovien sulkemista, sekä yleistä käytäntöjen muuttumista. Asiakkaan näkökannalta asia on selvä, kiireiset kaupunkilaiset tekevät ostokset mieluummin työaikana tietokoneella, ja käyttävät illan läheisten kanssa rentoutumiseen. Kauempana maaseudulla asuvat taas ihastuvat laajoihin valikoimiin, ja hintavertailun helppouteen. Kohtuuhintaiset toimitus kulut, ja helpot palautukset takaavat internet ostosten helppouden. Hintavertailu eri liikkeiden välillä on vaivatonta, ja usein pieni metsästys tuottaa alennuskuponkeja tietyistä tuotteista, tai jopa koko ostoskorista. Siinä missä internet ostoksia joutui aikaisemmin odottamaan viikkokaupalla, yritysten välinen kova kilpailu takaa että ostokset saapuvat tilaajalle mahdollisimman nopeasti, vähentäen entisestään tarvetta vierailla lähikaupassa. Valikoimat ovat myös huomattavasti laajemmat kuin yhdenkään yksityisen liikkeen. Asiakkaan kannalta haittapuolina saatetaan nähdä se että tuotetta ei pääse kokeilemaan ennakkoon, ja joissain liikkeissä palautuksen hankaluus ja kallius saattaa seistä ostopäätöksen edessä. Nettikaupan pitäminen tuottaa tuloksia myös pienemmille yrittäjille. Ne mahdollistavat pienempien tuottajien suuremman markkinaraon. Jos asiakkaiden ei tarvitse matkustaa muutaman kymmenen euron ostosta varten kaupungin toiselle puolelle, kynnys sen ostamiseen saattaa olla pienempi. Riskit ovat myös pienemmät, sillä yrittäjä ei tarvitse pitkää vuokrasopimusta, tai suurta fyysistä tuote määrää saadakseen liikkeen näyttämään ammattimaiselta. Useilla liikkeillä on sekä kivijalkamyymälä, että toimiva verkkokauppa, ja nerokkain yrittäjä miettii miten näiden toimintaa yhdistelemällä saisi molemmista palveluista parhaat puolet irti. Miten olisi esimerkiksi vaatteiden sovitus palvelu, jossa asiakas voi valita sivuilta sovitettavat vaatteet valmiiksi kauppaan. Kokeilu käy sitten nopeasti, ja helposti, ja asiakas voisi vaikka mobiilisovelluksen kautta valita ja maksaa vaatteet jotka hän haluaa ottaa mukaansa, välttäen näin kassalla jonottamista.

Toimintojen ulkoistaminen digitaalisesti

Digitaalisten osto ja myynti palveluiden lisäksi maailmalla suureen suosioon ovat nousseet kevyt yrittäjinä töitä tekevät tekijät ja tiedon haltijat. Taskrabbit palvelun kautta yksityishenkilöt ja yritykset voivat vuokrata työntekijöitä tunniksi, pariksi, tai koko urakan ajaksi. Palvelu tyypit vaihtelevat erilaisista DIY-hommista siivoukseen, muuttomiehistä puutarha urakoihin ja IKEA huonekalujen asennuksiin. Sovellutus tarkistaa työntekijöiden sopivuuden hommiin ennen kuin he voivat ilmoittautua palkkaajien käytettäväksi, ja sekä firmat että yksityiset henkilöt säästävät rahaa kun he vuokraavat tekijät urakkaa varten, ennemmin kuin päiväpalkalla.

Toimintojen ulkoistaminen digitaalisesti

Firmat voivat myös ulkoistaa digitaalisesti toimintoja kuten markkinointia, brändäystä, ja laskutusta, vähentäen huomattavasti paperitöihin kuluvaa aikaa. Toiminnan tarjoalla taas on aikaa ottaa useampia asiakkaita, jos hänen ei tarvitse kulkea fyysisesti firmojen välillä, ja hän pystyy siten pitämään hinnat kilpailukykyisinä. Digitaalinen markkinointi on myös muuttanut niitä mahdollisuuksia mitä pienillä yrittäjillä on bisneksensä mainontaan. Siinä missä aikaisemmin videoon perustuvat kampanjat olivat televisiokanavien mainos hinnoista johtuen vain suurempien yritysten saavutettavissa, sosiaalisen median kautta leviävät kampanjat ovat lähes kaikkien saavutettavissa näinä päivinä. Tämä koskee myös tarjous viestien levittämistä suuremmille yleisöille, ja yleisesti firman markkinaosuuden suurentamista. Firmojen sosiaalisen median sivut on helposti ja halvalla ylläpidettäviä, ja tarjolla on myös useita digitaalisia työkaluja digitaalisen datan seuraamiseen, ja analyysiin.