Call US - 214 - 2547 - 142

Tap To Call
Etusivu » Blog » Liiketoiminnan kasvatus – Myynnin nosto

Liiketoiminnan kasvatus – Myynnin nosto

Usea ajattelee että kunhan yritys vaan on perustettu ja laitettu tekemään omistajalleen rahaa, hän voi niin sanotusti levätä laakereillaan, ja antaa firman pyöriä sen alkuperäisessä muodossa ajan laskun loppuun.

Liiketoiminnan kasvatus – Myynnin nosto

Usean firman kanssa tämä toimiikin näin, mutta  monelta löytyy myös kunnianhimoa ja osaamista firman kasvattamiseen, ja myynnin lisäämiseen joko kotimaan- tai kansainvälisillä markkinoilla.Yrityksen kasvatus voi tapahtua pienissä osissa, ja useiden reittien kautta. Usein ensimmäinen askel on myynnin kasvatus, jota seuraa lisä henkilökunta, suuremmat tilat, ja kasvanut liikevaihto. Yrityksen omistajan tulee tehdä kasvun eteen aktiivisesti töitä, sillä vaikka yrityksen ensimmäinen kasvupyrähdys saattaisi tapahtua melkein maagisesti tuotteen tullessa aiempaa suosituksi, suosio ei tule pysymään huipulla itsestään.

Kasvun alkuajat

Yrityksen lähtiessä kasvamaan, yrittäjä voi kompastua useisiin yllättäviin juttuihin. Ensinnäkin, onko yrittäjä itse sitoutunut yrityksensä kasvuun, ja sen vaatimaan lisääntyneeseen ajan ja energian käyttöön. Jos yritys sai alkunsa osa-aikaisena hommana, joita tehtiin muiden mieluisten töiden ohessa, saattaa yksityiseksi yrittäjäksi heittäytyminen olla hieman shokeeraava tunne. Yrittäjän tukiverkko on erilainen kuin palkkatyössä olevan, ja se saattaa olla hyvinkin yksinäistä puuhaa. Myös perhe kannattaa valmistaa lisääntyneeseen ajankäytön tarpeeseen, jos esimerkiksi pariskunnan molemmat jäsenet eivät tee yritykselle töitä, toinen osapuoli ei välttämättä selittämättä ymmärrä mihin kaikkeen sitä aikaa tarvitaan. Kasvu vaatii myös sen että asiakkaan on helppoa saada tuotteesi käyttöön. Tämä saattaa tarkoittaa hyvinkin erilaisia toimintoja sinun puolestasi, riippuen palvelusta tai tuotteesta. Esimerkiksi vaikkapa kauniin järven rannalla sijaitsevaa ravintolaa ei välttämättä kannata lähteä siirtämään lähemmäksi kaupunkia, mutta esimerkiksi loistava pöydän varaussysteemi, nettisivuilla helposti luettavat menut hintoineen, ja hyvät ohjeet siitä miten paikkaan löytää saattavat auttaa asiakkaiden päätöksessä tulla sinne syömään. Toisaalta taas keskellä maaseutua sijaitse kivijalka vaatemyymälä saattaisi pärjätä paremmin vilkkaammin asutetulla alueella, tai jos tuote on helposti lähetettävä, nettikauppa saattaisi myöskin toimia ratkaisuna.

Asiakaspalvelun tärkeys

Tuotteen helppoon saatavuuteen liittyy myös asiakaspalvelun lähestyttävyys, ja laatu. Jos asiakas yrittää soittaa ravintolaan pitkin päivää, eikä pääse läpi tekemään pöytävarausta, tai tarkistamaan allergia valmiutta, heidän varauksensa on menetetty. Samoin tulee käymään jos puoli koulutettu tarjoilija antaa paikasta hieman epävarman kuvan. Moni työntekijä saattaa ajatella luonnollisesti että tällä nyt ei ole niin kovasti väliä, koska se oli vaan yksi asiakas, mutta todellisuudessa pöydät täyttyvät juuri näistä yksistä asiakkaista. Myyntitilanteessa kaiken toiminnan tulisi tähdätä firman liikeidean, ja asettamiesi hintojen puitteissa siihen että asiakas ostaa palvelun ja on siihen tyytyväinen. Epärehellinen myynti tuhoaa helposti mainetta. Jos esimerkiksi mainostat että siivous palvelusi tekee supersiistiä nopeasti, asiakas ei välttämättä halua siivoojan olevan edelleen talossaan kolmen tunnin kuluttua, ellei tästä ole sovittu etukäteen. Ravintolaruokien tulee olla mainostetun tasoisia, ja myytävien vaatteiden pesussa pienentymättömiä. Myyntiään tietoisesti kohottamaan haluavan on pidettävä huolta että heidän koko markkinointinsa on hyvässä kunnossa. Tämä tarkoittaa sekä mainontaa, että asiakastilanteessa tapahtuvaa myyntiä.   Myynnin tulee kuitenkin olla ammattimaista ja tilanteeseen sopivaa, joten työntekijöiden myyntikoulutus saattaisi olla hyvä sijoitus mahdollisuus. Varsinkin nopeasti myyntiään kasvattavan yrityksen kannattaa pitää silmällä sitä että onko skaalaus ylöspäin mahdollista ilman lisäinvestointeja. Pystyykö pieni vaatekauppasi toimittamaan tuotteita niin usealle asiakkaalle kuin haaveilet ilman laadun kärsimistä. Onko ravintolassa tarpeeksi istumapaikkoja ja tarjoilijoita kiireisimpiä iltoja varten. Onko sinulla tarpeeksi ajo taitoista henkilökuntaa laajentamaan maantieteellistä aluetta jolla tarjoat palvelua. Useimmat ongelmat onneksi ratkeavat henkilökunnan palkkaamisella, mutta tämä kannattaa tehdä ajoissa, sillä liika kiireestä johtuva palvelutason heikentyminen saattaa ajaa vanhoja asiakkaita helposti kilpailijoiden tuotteiden äärelle.

Asiakaspalvelun tärkeys