Call US - 214 - 2547 - 142

Tap To Call
Etusivu » Blog » Liiketoiminnan kasvatus – Alu

Liiketoiminnan kasvatus – Alu

Käytännössä liiketoiminnan laajentamiselle on useita mahdollisuuksia. Yksinkertaisin mahdollisuus on uusien asiakkaiden hankkiminen, ja olemassa olevien toimitilojen laajentaminen. Tällä on kuitenkin rajoituksensa, ja moni päätyy pisteeseen jossa he kaipaavat lisähaasteita.

Liiketoiminnan kasvatus – Alu

Mihin suuntaan yritystä voi sitten kasvattaa, ja mitä haasteita näissä tilanteissa tulet kohtaamaan? Monelle helpoin vaihtoehto on avata uusia liiketiloja omassa kaupungissa. Tämä toimii parhaiden esimerkiksi ravintola-alan yrittäjille, jotka voivat rajoittaa kunkin liikkeen palvelua niin, että ne eivät kilpaile toistensa kanssa. Liikkeiden välinen yhteistyö voi myös auttaa asiakkaiden saamisessa uudelle liikkeelle, ja vähentää sekä henkilökunta että raaka-aine kuluja. Eri pisteiden työntekijät voivat esimerkiksi tuurata loma- ja sairauspäiviä, ja tämä vähentää kalliin vuokrahenkilökunnan tarvetta.Saman kaupungin sisällä laajentaminen ei välttämättä ole mahdollista kuitenkaan kaikissa tilanteissa. Esimerkiksi pienemmissä kaupungeissa vaikkapa vaatekauppojen useat myyntipisteet saattavat aiheuttaa lisäkuluja, sen kummemmin myyntiä lisäämättä. Sopivia asiakkaita on näissä kaupungeissa rajoitettu määrä.

Laajennus kotimaan sisällä

Jos omassa kaupungissa on hankala laajentaa toimintaa, vaihtoehtona voi olla uuteen kaupunkiin laajentaminen. Tätä laajennus ideaa kannattaa miettiä samalla tavalla kuin miettisit uutta bisnesideaa. Esimerkiksi löytyykö uudesta kaupungista yrityksellesi tarpeeksi markkinoita. Kaupungit eroavat suuresti toisistaan, ja esimerkiksi suurempaan kaupunkiin siirtyessä kannattaa miettiä mitä tarjontaa siellä on ennakkoon. Vaikka kukkakauppasi saattoi olla tarpeellinen pienessä kylässä, se voi kadota massaan esimerkiksi Helsingissä, jossa saman tyyppisiä liikkeitä on jo useita. Kauppa ja ravintola ketjujen toiminta saakin usein alkunsa isommissa kaupungeissa, siirtyen ketjuuntumisen, tai franchise toiminnan kautta  maaseudulle. Jos mahdollinen asiakaskunta on tiedossa, ja liikeidea laajemminkin kannattava, laajennus kannattaa tehdä rohkeasti, mutta tarkkaan harkiten. Laajennukseen kuluu aina huomattava määrä resursseja, sekä aikaa, rahaa että energiaa. Uusien liiketilojen avaaminen, ja lisä henkilökunnan palkkaus eivät ole ilmaisia. Laajentajan tulee pitää huolta että rahatilanne on sillä mallilla, että jos uudesta firmasta ei tulekaan heti menestystä, se ei uhkaa alkuperäisen firman toimintaa. Useilla palveluntarjoajilla tätä riskiä vähentävät valmiit asiakaskunnat, mutta kaikilla tähän ei ole mahdollisuutta. Paikallistieto on laajentavan yrittäjän kannalta todella tärkeää. Useilla paikkakunnilla liiketilojen sijainti määrittää osan yrityksen menestyksestä. Liiketilojen löydyttyä yrittäjän on mietittävä kuka uutta toimipaikkaa lähtee avaamaan. Löytyykö vanhasta firmasta konkareita, joita kiinnostaisi uudet kuviot, vai palkataanko uuden paikan koko henkilökunta paikallisesti. Usein auttaa jos ainakin alkuaikoina paikalla on yksi tai muutama henkilö, jotka osaavat näyttää uusille työntekijöille talon tavat. Uuden toimipisteen avaus tulee syömään myös yrittäjän aikaa, ja kannattaa pitää mielessä, että jos he olivat hyvin aktiivisesti mukana alkuperäisen toimipaikan pyörityksessä, tämä ei välttämättä tule olemaan mahdollista laajentumisen myötä. Yrittäjä saattaa joutua matkustamaan paljon liikepisteidensä välillä, ja alkuperäinen henkilökunta huomaa että heidän hartioilleen tulee laskeutumaan uusia vastuun osia.

Ulkomaille laajentaminen

Kansainvälistymisestä yritystoiminnassa puhutaan paljon, ja siitä on tullutkin palveluiden digitalisoitumisen kautta huomattavasti helpommin lähestyttävää. Suomalaiset ovat esimerkiksi kehittäneet nettikauppoja, joita kautta monen rakastamia kotimaan tuotteita, kuten esimerkiksi ruisleipää, salmiakkia, ja Fazerin suklaata voidaan tilata helposti ulkomailla työllistettyjen uusiin kotimaihinsa. Ulkomaille laajentamisessa ovat voimassa aivan samat periaatteet kuin muussakin bisneksen aloittamisessa. Onko tuotteelle ostajia, ja kattavatko myyntitulot yrityksen pyörittämisestä tulevat kulut. Verkkokaupan lisäksi fyysinen laajentaminen on mahdollisuus, ja tuotteellasi saattaakin olla tietyssä maassa suuremmat markkinat kuin Suomessa. Näissä tilanteissa yrittäjän kannattaa lähteä reippaasti tutustumaan paikan päällä kohdemaahan, sen yrityskulttuuriin, lakeihin, säädöksiin, ja yleisiin markkinoihin. Ota myös selvää miten laajennus toiminta vaikuttaa verotukseen Suomessa.

Ulkomaille laajentaminen